Pages

Saturday 1 March 2014

Gastblogger: Haute Gothure

Wie goed oplet zal donderdag al een artikel verwacht hebben van de gastblogger, ik dus. Helaas hadden zowel Hanne als ik er niet aan gedacht. Maar zoals beloofd laat ik jullie meer kennis maken met “Haute Gothure”. Mijn favoriete designers zijn onder andere Jean Paul Gaultier, Alexander McQueen, Elie Saab, Zuhair Murad, Saint Laurent, enzovoort. De meeste van hun hebben vaak ontwerpen die als Haute Gothure genoemd kunnen worden.



Wat is er nu zo kenmerkend aan deze stijl? Eerst moet je je afvragen wat de kenmerken zijn van de gothicstijl zoals we ze kennen. Zwart is natuurlijk dé basiskleur, maar ook de verschillende varianten op rood en paars zijn sterk aanwezig in de kledingstukken, accessoires en make-up. Wit, beige, donkerblauw, donkergroen en roze zijn misschien net iets minder populair, maar niet ongebruikelijk. Het komt er allemaal op neer hoe je het combineert en vooral de soorten kragen, mouwen en afwerkingen maken een kledingstuk net iets specialer. Een lange rok of eerder een wijde korte rok, een jasje of topje met wijde mouwen en een strakke leren broek, zijn allemaal typische kenmerken. Leer is één van de stoffen of materialen die veel voorkomen, zo ook kant, fluweel, satijn, tule en verschillende metalen.





Zoals je kan zien in mijn foto’s wordt de taille steeds weer geaccentueerd door een korset. Ook de jurken en topjes zijn strak op het lichaam. Al heb je varianten op de gothicstijl waar ze eerder met wijde bloezen en poncho’s werken.  De “Haute Gothure” is vooral gebaseerd op de elegant/romantic gothic, zoals je in de voorbeelden hierboven kan zien.  Nu we weten wat de stijl inhoudt kunnen we ons nu concentreren op de collecties van de topdesigners. En waarom niet op alfabetische volgorde beginnen?





Alexander McQueen is naar mijn mening één van de origineelste designers, en ook zijn opvolger Sarah Burton doet het zeker niet slecht. Opvallend zijn de outfits die vaak op de Renaissance periode geïnspireerd zijn. Lange jurken, poefmouwen, heupstukken, kragen, kapjes,… De zwarte jurken hebben iets duisters, alsof het voor een evil Queen van een sprookje kan zijn. Het fluweel komt er ook vaak in voor en de lijfjes zijn mooi getailleerd.



Elie Saab is op en top Haute Gothure. Lange jurken, veel zwart en dubbel zoveel kant. De jurken zijn zeer elegant en vallen soepel. Ik heb er ook eentje in donkerrood erbij geplaatst, maar had evengoed iets in een ander kleur ook uitgekozen. Voor iemand die bijna alleen maar zwart draagt, zou ik met alle plezier de gekleurde jurken van Elie Saab ook aandoen. Het heeft iets feeëriek en fantasy-achtig.




Jean Paul Gaultier gebruikt vooral elementen uit de New Wave periode, of de jaren ’80. Dit is veel stoerder en nonchalanter, punk past nog het best bij de beschrijving. De leren jasjes zijn zeer typerend. Langs de andere kant gaat Gaultier ook voor heel chique, denk maar aan de punt-bh van Madonna en varianten erop.



En dan sluit ik dit artikel af met een paar voorbeelden van Zuhair Murad. Een designer die qua stijl veel gemeen heeft van Elie Saab. Terug die lange elegante jurken met kant. Voor de verandering heb ik er ook een outfit bij geplaatst met een broek. Zo zie je dat het niet enkel jurken hoeft te zijn.

De volgende keer zal ik jullie nog meer voorbeelden tonen zoals van fotoshoots waarbij ze designstukken gebruiken op een zeer dark fashion manier. Hopelijk vonden jullie dit interessant, en anders laat je het ons maar weten in een reactie!


Veel liefs,

Sharon

0 comments:

Post a Comment

Thanks for your comment! You made my day ♡